Als professional coach help ik individuen en teams in hun ontwikkeling. Mijn uitgangspunt daarbij is de werksituatie maar als daar persoonlijke vraagstukken een rol bij spelen zal ik die altijd oppakken. Het doel van mijn coaching is om elk individu te helpen groeien in zijn of haar werk.
Als coach kan ik een onafhankelijke en vertrouwelijke rol spelen in moeilijke en vaak lastige kwesties. Al te vaak wordt een coach pas ingeschakeld als een situatie geëscaleerd is. Dat is jammer. Voorkomen is nog steeds beter dan genezen, en zeker ook goedkoper.
Neem eens contact op om te bespreken wat coaching voor uw onderneming kan betekenen.
Ondernemers Coaching: positie en rol van de ondernemer, klankborden, luisterend oor
De ondernemer mist vaak iemand om lekker tegenaan te praten en te sparren, om lastige kwesties met iemand van buiten de onderneming te bespreken, te spiegelen, of moeilijke beslissingen in een vertrouwelijke omgeving kritisch van alle kanten te bekijken. Wel of niet terugkomen op besluiten, kwetsbaar opstellen, moeilijke of slecht nieuws gesprekken, vertrouwenskwesties, krediet krijgen of krediet verspelen. Vaak staat de ondernemer er alleen voor, met een coach niet meer. Zonder dat hij of zij de beslissingen of verantwoordelijkheid uit handen geeft.
Management Team Coaching: samenstelling, samenspel, samenbinden
Een management team heeft een belangrijke rol in de onderneming. Het geeft leiding aan werkprocessen en aan de medewerkers. Om die belangrijke rol goed in te vullen worden eisen gesteld aan de individuele manager en zeker ook aan het team in zijn geheel, de samenwerking, uitstraling en uiteindelijk de kwaliteit van het team. Soms is een team een geolied geheel, vaak echter ook niet. Meningsverschillen, persoonlijke verschillen, rolopvattingen, management stijlen, heterogene teams, homogene teams,. Wat is het effect van het management team op de organisatie, en hoe gaat een management team hier mee om? Lastige kwesties waar menig management team mee geconfronteerd wordt en maar moeilijk mee om kan gaan. Daar kan de coach een hele constructieve rol in vervullen. Hij maakt geen deel uit van het team en heeft dus geen eigen belang. Juist vanuit die positie heeft de coach een ondersteunende rol om van daar uit het management team te laten groeien.
Manager Coaching: rol van de leidinggevende
Hoe belangrijk is de leidinggevende niet in de onderneming. Zij, of hij, geeft leiding aan een of meerdere medewerkers. Het begint met een assistent en zonder dat je er erg in hebt geef je ineens leiding aan een hele afdeling. En dat valt niet altijd mee. Nog steeds worden veel managers leidinggevende op basis van professionele deskundigheid en niet op basis van leidinggevende kwaliteiten. Die worden gewoon aangenomen. En daar sta of zit je dan als manager. Druk met het dagelijkse werk wat je eigenlijk het leukste vindt en weinig tijd om aan je verantwoordelijkheden als leidinggevende te besteden. Gevolg? ....... Inderdaad, en zo herkenbaar toch? Uiteindelijk wordt niemand hier gelukkig van. De coach kan de manager ondersteunen en helpen om haar/hem in de managers rol te laten ontwikkelen. Goede managers zijn van grote waarde voor de onderneming. Zij zijn in staat om met de medewerkers die meerwaarde in de onderneming te brengen waarmee de onderneming kan groeien. En de manager groeit mee!
Oh ja, diverse onderzoeken hebben meerdere keren gewezen op de rol en invloed van de leidinggevende op het personeelsverloop, en dan met name ongewenst verloop. Een hele belangrijke reden dus om aandacht aan de leidinggevenden te besteden.
Medewerker Coaching: loopbaanvragen, functioneringskwesties
Een medewerker die tijdens zijn werk zijn hoofd vol heeft met vragen over zijn loopbaan, zijn ontwikkeling, zijn functioneren en motivatie zal minder aandacht hebben bij zijn eigenlijke werk. Dat is inefficiënt en ineffectief, voor zowel de onderneming als de medewerker zelf. Zeker als dat gepaard gaat met lage productiviteit, teruglopende kwaliteit en dus leidt tot functioneringsproblemen. Snelle herkenning en ingrijpen is essentieel. Natuurlijk is de medewerker zelf of de leidinggevende de eerst aangewezen persoon om hier actie te ondernemen. De realiteit leert ons dat dit vaak niet gebeurt en er een vervelende situatie ontstaat die afleid van het eigenlijke probleem. Als het probleem wordt herkend en de leidinggevende niet de persoon is, of zich vindt, om dit aan te pakken dan is de coach de aangewezen persoon die hier een rol in kan spelen.
Jobcoach:
coachen van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en werkgevers die deze mensen een plaats op de arbeidsmarkt geven. Ook deze mensen, die het wat moeilijker hebben, kunnen een hele goede bijdrage leveren aan uw organisatie. Ook zij hebben ambities en idealen. Samen kunnen we zorgen dat zij ook meedoen op de arbeidsmarkt. Ik ben gecertificeerd jobcoach in het kader van de participatiewet.
Als coach respecteer ik ieder zijn probleem, en gun ieder zijn eigen oplossing.